Η επιτυχία των social media έχει οδηγήσει σε ένα «κύμα» δημιουργίας νέων εργαλείων κοινωνικής δικτύωσης- ειδικά στον κόσμο των επιχειρήσεων. «Η HSBC αναπτύσσει μυστικό σχέδιο για τη δική της έκδοση του Facebook» ήταν ο τίτλος του κύριου θέματος του περιοδικού PR Week, που ειδικεύεται σε θέματα του χώρου της βιομηχανίας επικοινωνιών.
Το περιοδικό επικαλέστηκε διαρροή εγγράφου στο οποίο περιγράφονταν τα αρχικά σχέδια του τραπεζικού κολοσσού για δημιουργία ενός κοινωνικού δικτύου στα πρότυπα του Facebook. Η είδηση έγινε δεκτή με σκεπτικισμό, με πολλούς να κάνουν λόγο για απόπειρα η οποία, αν γίνει ποτέ, θα είναι καταδικασμένη να αποτύχει.
Η HSBC διέψευσε: «δεν υπάρχουν σχέδια για την εμφάνιση ενός κοινωνικού δικτύου από την τράπεζα» είπε ο Τζέημς Θορπ, εκπρόσωπος της εταιρείας, ο οποίος συμπλήρωσε πως το έγγραφο είχε να κάνει με λίστα προμηθευτών για υπηρεσίες social media.
Αν και οι ιστοσελίδες των τραπεζών σε παραπέμπουν ακριβώς σε μέρη όπου κάποιος μπορεί να ανεβάσει εικόνες της γάτας ή της διασκέδασής του, αυτό δεν σημαίνει σε καμία περίπτωση ότι τα κοινωνικά δίκτυα δεν έχουν ολοένα και σημαντικότερη θέση στα σύγχρονα business plans.
Κατά τον Ντέρεκ Μπάλσλεϊ, της Kreg Tools, εταιρεία που φτιάχνει εργαλεία για φίλους του DIY (Do It Yourself- «Φτιάξτο Μόνος Σου»), τα social media (ή αλλιώς community platforms) βοηθούν πολύ: το σχετικό community (Kreg Jig) έχει 35.000 μέλη. «Μπορέσαμε να ανακαλύψουμε τόσες πολλές χρήσεις για τα εργαλεία μας για τις οποίες δεν είχαμε ιδέα» λέει σχετικά, συμπληρώνοντας πως «οι πελάτες μας μας άνοιξαν τα μάτια σχετικά με το τι μπορεί να καταφέρει κανείς με τα προϊόντα μας» .
Επίσης, η αλληλεπίδραση μεταξύ «παλιών» και «νέων» χρηστών των εργαλείων αποδείχτηκε πολύ σημαντική: «διασκεδάζουν πάρα πολύ απαντώντας ο ένας στις ερωτήσεις του άλλου, καθώς και σε ερωτήσεις που κανονικά θα έπρεπε να απαντάμε εμείς. Το customer service μας γίνεται αυτόματα online» .
Μακροπρόθεσμα, ο Μπάλσλεϊ λέει ότι υπάρχουν επίσης μεγάλη οφέλη: «παρέχουμε στους πελάτες μας μία εμπειρία υψηλότερης ποιότητας, μία καλύτερη εμπειρία με τα εργαλεία και την εταιρεία μας. Γίνονται πιο πιστοί σε εμάς» .
Παρεμφερής είναι και η επίδραση των social media στην περίπτωση του γερμανικού Roll Unity: ενός community για τους φίλους του rollerblading, που δημιουργήθηκε από το Grindhouse Skateshop. «Στο άθλημά μας, όπου η σκηνή είναι πολύ μικρή, δίνεται η ευκαιρία σε ανθρώπους να επικοινωνήσουν μεταξύ τους και να συναντήσουν άτομα με τα ίδια ενδιαφέροντα» λέει η Χέικο Βολντστέιντερ, στέλεχος της εταιρείας. Όσον αφορά το επιχειρηματικό αποτέλεσμα, η Βολντστέιντερ λέει ότι η εταιρεία της βρίσκεται στο επίκεντρο των συζητήσεων για το skating. «Το Roll Unity έχει καταστήσει την Grindhouse ένα αναπόσπαστο τμήμα της γερμανικής σκηνής rollerblading. Έχουμε καλή φήμη επειδή υποστηρίζουμε τους skaters και τη γερμανική σκηνή…είμαστε περήφανοι που οι πελάτες μας στρέφονται σε εμάς για συμβουλές» .
Όλο και περισσότερες εταιρείες δημιουργούν τα δικά τους communities. Και υπάρχουν πολλές επιλογές providers: παραδείγματα αποτελούν η Jive Software και η Lithium, οι οποίες παρέχουν social business services σε μεγάλες εταιρείες. Αλλά δεν υπάρχουν μόνο αυτοί που απευθύνονται σε κολοσσούς: η Ning (Πάλο Άλτο) λειτουργεί περίπου 10.000 κοινωνικά δίκτυα κάθε είδους, από μικρά γκρουπ με λιγότερα από 250 άτομα μέχρι τεράστια δίκτυα: από οικογενειακά μέχρι σχολικά δίκτυα μέχρι εξειδικευμένα communities για επιχειρήσεις και καλλιτέχνες.
Ωστόσο, χρειάζεται προσοχή: «δεν το ανοίγεις απλά και ελπίζεις ότι θα δουλέψει. Απαιτείται σημαντικό marketing και πολύ υλικό» λέει ο Τζερεμάια Όουϊανγκ, αναλυτής της Altimeter Group. «Για παράδειγμα, η Walmart έφτιαξε το δικό της community, το Hub. Ήταν μία αντιγραφή του Myspace και δεν δούλεψε, απέτυχε παταγωδώς και το έκλεισαν μέσα σε δέκα εβδομάδες. Γιατί; Επειδή απλά αντέγραψαν το Myspace, δεν φρόντισαν να υπάρξουν διαφοροποιήσεις» .
Επίσης, υπάρχουν και όρια: «υπάρχουν ανησυχίες ότι κάποια στιγμή θα επέλθει κάποια ‘κούραση’ στα κοινωνικά δίκτυα. Αν κάθε μάρκα έχει ένα community, τότε πού ξεκινάμε και πού τελειώνουμε; Οπότε πρέπει να υπάρχει υγιής ενσωμάτωση μεταξύ των υπαρχόντων κοινωνικών δικτύων και των υπαρχόντων εταιρικών communities. Πρέπει να τα έχεις και τα δύο».
Πηγή: kathimerini.gr