Μόνο το 10% των Ελλήνων χρησιμοποιεί το Διαδίκτυο για να κάνει αγορές ή πωλήσεις, όταν το αντίστοιχο ποσοστό των Ευρωπαίων είναι 3,5 φορές μεγαλύτερο. Πάντως έχουμε καλή «επίδοση» στα... παράπονα για αγορά προϊόντων που δεν ανταποκρίνονται στις προδιαγραφές και βρισκόμασε στην 5η θέση στην Ευρώπη των 27 χωρών-μελών. Είμαστε επίσης επιρρεπείς στα ανεπιθύμητα μηνύματα, στα οποία συχνά ενδίδουμε, ενώ δεν φαίνεται να δίνουμε σημασία στα «ψιλά γράμματα» που αφορούν τα προσωπικά δεδομένα. Μόλις το 20% κάνει χρήση του e-banking, όταν το αντίστοιχο ποσοστό σε επίπεδο Ε.Ε. είναι 32%. Μόλις ένας τους 100 Ελληνες χρησιμοποιούν το συγκεκριμένο μέσο για να πουλήσουν κάποιο αγαθό που κατέχουν, ενώ το αντίστοιχο ποσοστό σε ευρωπαϊκό επίπεδο είναι 10%.
Είναι μερικά στοιχεία της ηλεκτρονικής συμπεριφοράς μας για το 2009 όπως καταγράφονται από τη Eurostat, ενώ η επεξεργασία για τα ελληνικά δεδομένα έγινε από το Παρατηρητήριο για την Κοινωνία της Πληροφορίας.
Μέσα στο 2009 το 52% των Ευρωπαίων και μόλις το 33% των Ελλήνων καταναλωτών χρησιμοποίησαν τουλάχιστον μία φορά το Διαδίκτυο για αγορές προϊόντων. Σε επίπεδο Ε.Ε. καταγράφεται αύξηση κατά 5% σε σχέση με την προηγούμενη χρονιά, που συνδυάζεται σε μείωση των συναλλαγών οι οποίες γίνονταν μέσω ταχυδρομείου ή τηλεφώνου.
Εχει ενδιαφέρον ότι η πλειονότητα των καταναλωτών επιλέγει το Διαδίκτυο για να κάνει αγορές από επιχειρήσεις που εδρεύουν στη χώρα τους, όταν μόλις το 10% των Ελλήνων απευθύνεται σε άλλες ευρωπαϊκές αγορές. Σε ποσοστό 30% αγοράζουμε προϊόντα αξίας έως 100 ευρώ, ενώ το 40% αφορά αγορές από 100-500 ευρώ. Η εικόνα ως προς αυτό το δείκτη ταυτίζεται με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο. Πάντως μόνο το 30% δηλώνει ότι αισθάνεται ασφάλεια με τα ισχύοντα μέτρα προστασίας του καταναλωτή, ενώ το 41% δηλώνει πως οι επιχειρήσεις σέβονται τα δικαιώματά τους, ποσοστό που κατατάσσει τη χώρα μας μόλις στην 25η θέση, τη δεύτερη από το... τέλος.
Τα παράπονα
Διαφορετική είναι η εικόνα στον τομέα των παραπόνων. Το 21% των Ελλήνων καταναλωτών αντιμετώπισε πρόβλημα με αγαθά ή υπηρεσίες που αγόρασε από το Διαδίκτυο, αλλά μόνο το 15% εξ αυτών προχώρησε σε υποβολή σχετικού παραπόνου στην επιχείρηση. Εχει ενδιαφέρον ότι λιγότεροι από τους μισούς, ποσοστό 40%, δήλωσαν ικανοποιημένοι από την ανταπόκριση της επιχείρησης να προχωρήσει σε αντικατάσταση ή επιδιόρθωση προϊόντος. Ούτε λόγος για επιστροφή χρημάτων...
Ωστόσο παρά το γεγονός ότι έξι στους δέκα δεν κατάφεραν να βρουν το δίκιο τους, η χώρα μας παραμένει στην πρώτη θέση μεταξύ των 27 στο ποσοστό των καταναλωτών που δεν προβαίνουν σε περαιτέρω ενέργειες (72%). Οι περισσότεροι μάλιστα δηλώνουν πως το θεωρούν άσκοπο, καθώς δεν πιστεύουν ότι στο τέλος θα αποζημιωθούν. Το γεγονός αυτό, σύμφωνα με το Παρατηρητήριο, αποτελεί δείγμα μιας λιγότερο αναπτυγμένης καταναλωτικής συνείδησης.
Η Ελλάδα φαίνεται πως είναι το... ξέφραγο αμπέλι των spams, των ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Οι υπολογιστές μας δέχονται 3% περισσότερα ανεπιθύμητα μηνύματα σε σχέση με τον ευρωπαϊκό μέσο όρο, ενώ και στα παραπλανητικά η διαφορά ανεβαίνει κατά 14 ποσοστιαίες μονάδες, φτάνοντας στο 68%. Εχει ενδιαφέρον ότι το 20% ενδίδει στην πρόκληση, ενώ το 17% απάντησε σε μηνύματα εξαπάτησης.
Αξιοσημείωτο είναι επίσης ότι το 36% των Ελλήνων, που πήραν μέρος στην έρευνα του Ευρωβαρόμετρου, απάντησαν ότι δεν διάβασαν ποτέ σε ιστοσελίδες που επισκέφτηκαν κατά τους τελευταίους 12 μήνες τους όρους χρήσης των προσωπικών τους δεδομένων από την επιχείρηση, γνωστούς και ως «δήλωση απορρήτου». Μάλιστα από αυτούς που διάβασαν δηλώσεις απορρήτου, το 64% τις κρίνει αρκετά έως πολύ κατανοητές και το 33% τις βρίσκει αρκετά έως πολύ δυσνόητες.
Πηγή: http://www.myfreetime.gr