Καθημερινά λαμβάνουμε διαφημιστικά email από εταιρίες ή υπηρεσίες που ουδέποτε ζητήσαμε να μας ενημερώσουν για τα προϊόντα τους ή ακόμα ουδέποτε επισκεφτήκαμε την ιστοσελίδα τους. Σίγουρα έχετε λάβει τέτοια email με θέματα όπως πώληση φαρμάκων, αγοραπωλησίες μετοχών χρηματιστηρίου και σπιτιών και κάθε λογής "ενδιαφέροντα" διαφημιστικά. Τέτοια email είναι τα λεγόμενα spam και οι αποστολείς τους οι λεγόμενοι spammers.

Οι spammers και τα spam

Οι spammers είναι τα κακά παιδία του Internet. Mε ειδικά προγράμματα που αναπτύσσουν οι ίδιοι και τα οποία "τρέχουν" στο Internet, υποκλέπτουν διευθύνσεις email που υπάρχουν σε διάφορες ιστοσελίδες που γραφόμαστε (όπως forums, emailing lists, social networks όπως facebook κτλ.), αλλά και στα βιβλία διευθύνσεων των mail client που χρησιμοποιούμε. Κύριος σκοπός τους είναι να προωθούν email με διαφημιστικό περιεχόμενο και ότι άλλο θέλουν να προωθήσουν ...και να μας σπάνε τα νεύρα όποτε ανοίγουμε τον mail client και βρίσκουμε στα εισερχόμενα όλα αυτά τα σκουπίδια, τα λεγόμενα spam ή ανεπιθύμητα email.

Από που όμως προήλθε η λέξη Spam;
Το 1926, το εργοστάσιο κονσερβοποιημένων τροφίμων, Hormel Foods, δημιούργησε την κονσέρβα Spam, που περιείχε ένα μείγμα χοιρινού και βοδινού, κάτι σαν το ζαμπονάκι Zwan, που τρώγαμε μικροί. Ήταν μια κονσέρβα που αγαπήθηκε από εκατομμύρια σε όλο τον κόσμο, και άντεξε ακόμη και τη σάτιρα των Άγγλων κωμικών Monty Python.

Οι περίφημοι κωμικοί, πέρασαν την κονσέρβα Spam στην αιωνιότητα, με το αμίμητο σκετς τους στο εστιατόριο, το οποίο σε ό,τι πιάτο σερβίρει βάζει και ένα κομμάτι κονσέρβας Spam. Στο εστιατόριο μπαίνει ένα ζευγάρι, ένας άνδρας και μία γυναίκα, που ρωτάνε τη σερβιτόρα τι φαγητά έχουν. Εκείνη περιγράφει τα πιάτα, βάζοντας σε όλα την λέξη Spam. Λέει δηλαδή: έχουμε αυγά με μπέικον και Spam, λουκάνικο με Spam, αυγά με Spam, μπέικον, λουκάνικο και Spam, κ.λ.π. Όταν η πελάτισσα ρωτάει αν το μαγαζί έχει κανένα πιάτο χωρίς Spam, μια ομάδα Βίκινγκ που κάθεται στο διπλανό τραπέζι, αρχίζει να τραγουδάει: Spam, spam, spam, spam, spam, spam.. και με την πελάτισσα εν εξάλλω καταστάσει να ωρύεται ότι δεν θέλει επ'ουδενί να φάει σπαμ, oι Βίκινγκ συνεχίζουν... Spam! Lovely spam! Lovely spam! Η λέξη spam αναφέρθηκε 94 φορές στο σκετς αυτό συμπεριλαμβάνοντας το τραγούδι των Βίκινγκ Δείτε το βίντεο στο youtube

Το πρώτο spam email
Το Spam είχε αποκτήσει νέο νόημα. Σήμαινε πλέον κάτι που επαναλαμβάνεται και επαναλαμβάνεται και επαναλαμβάνεται εκνευρίζοντας τον κόσμο. Tον Απρίλιο του 1994 δύο Αμερικανοί δικηγόροι διαφήμισαν την εταιρεία τους στέλνοντας (με την βοήθεια των υπηρεσιών προγραμματιστή που είχαν προσλάβει) κατ'επανάληψιν e-mail σε όλους τους χιλιάδες αμερικανικούς ειδησεογραφικούς οργανισμούς. Oι παραλήπτες το ονόμασαν "Spam", υπό την έννοια που είχε προσλάβει μετά την σάτιρα των Μόντυ Πάιθον "το ανεπιθύμητο και επαναλαμβανόμενο εκνευριστικό" e-mail.

Εντοπισμός των spam

Καθημερινά, όπως είπαμε, βομβαρδιζόμαστε από εκατοντάδες spam. Ένας μεγάλος αριθμός από αυτά δεν φτάνει καν στα εισερχόμενα μας γιατί μπλοκάροντε από τους διακομιστές εισερχομένων οι οποίοι γνωρίζουν τα στοιχεία και το περιεχόμενο των πιο διαδεδομένων spam και δεν τα επιτρέπουν να φτάσουν στο mail box μας. Αυτά πάλι που φτάνουν σε εμάς, άλλα τα εντοπίζει ο Thunderbird και τα χαρακτηρίζει σαν ανεπιθύμητα email (spam) και άλλα τα αντιμετωπίζει σαν κανονικά email.

Στα email που ο Thunderbird εντοπίζει σαν spam, εμφανίζει μια φλόγα στην στήλη σήμανσης ανεπιθύμητων email.


Τα spam που ξέφυγαν από τον έλεγχο του Thunderbird μπορούμε εύκολα να τα ξεχωρίσουμε από το περίεργο θέμα τους ή από το email του αποστολέα και να τα χαρακτηρίσουμε σαν ανεπιθύμητα (spam) πατώντας την γκρι κουκίδα στην στήλη σήμανσης ανεπιθύμητων email, είτε πατώντας το κουμπί Ανεπιθύμητο από τα κουμπιά που βρίσκονται επάνω από το περιεχόμενο του email


Αν είστε έμπειρος χρήστης που επικοινωνείτε με email αρκετά χρόνια τότε σίγουρα μπορείτε να εντοπίσετε εύκολα πότε ένα email είναι spam βλέποντας απλά και μόνο το θέμα του email αλλά και την διεύθυνση mail του παραλήπτη. Αν όμως δεν είστε εξοικειωμένοι με τα email, τότε είναι απαραίτητο να διαβάσετε την παρακάτω λίστα όπου αναφέρονται τα "σημάδια" στο θέμα ενός email που μας φωνάζουν ότι είναι spam

- πολλά spam μας δελεάζουν να τα ανοίξουμε περιέχοντας στο θέμα τους προτάσεις όπως: "make money fast" ή "Δουλέψτε από το σπίτι" ή "Εκμεταλλευτείτε την μεγάλη προσφορά" ή "Είστε ο νικητής της κλήρωσης" ή "Απολαύστε τις καλοκαιρινές σας διακοπές ...τζάμπα". Κανείς δεν πρόκειται να μας δώσει δουλειά ή να μας χαρίσει κάτι μέσω ενός email, εκτός και αν εμείς το έχουμε ζητήσει.

- αρκετά προσπαθούν να μας κερδίσουν με θέματα που σχετίζονται με την κοινωνική και σεξουαλική ζωή μας. Έτσι βλέπουμε συχνά θέματα όπως: "Girls like that" ή "Hi, do you want date with me?" ή "Θέλω να σε γνωρίσω από κοντά" ή ακόμη και "Buy Viagra", το οποίο εμφανίζεται πάρα πολλές φορές σύμφωνα με στατιστικές αναφορές

- άλλα spam ποντάρουν στην συνήθεια και την κεκτημένη ταχύτητα μας και στην αρχή του θέματος του email γράφουν "Re: " και ακολουθεί κάτι άλλο. Όπως ξέρουμε τα θέματα που αρχίζουν με "Re:" είναι απαντήσεις σε email που αποστείλαμε. Έτσι πολοί βιάζονται και ανοίγουν το email χωρίς να διαβάσουν καλά το θέμα και την ηλεκτρονική διεύθυνση του αποστολέα.

Η ιστοσελίδα no-spam.gr είναι αφιερωμένη στην καταπολέμηση των spam. Εδώ βρίσκουμε δημοσιευμένα άρθρα, βιβλία, μελέτες, αλλά και συμβουλές για τους τρόπους προστασίας μας από τα spam. Επίσης υπάρχει η ελληνική νομοθεσία που αναφέρεται στο spam

Διαγραφή των spam

Από την στιγμή που στα εισερχόμενα μας περιέχονται spam (είτε χαρακτηρισμένα από τον Thunderbird, είτε χαρακτηρισμένα από εμάς τους ίδιους) πρέπει να τα διαγράψουμε ώστε να μην μπερδεύονται με την κανονική αλληλογραφία μας. Υπάρχουν δυο τρόποι για να διαγράψουμε τα spam

Χειροκίνητα:
Μπορούμε να διαγράψουμε όλα τα email που χαρακτηρίστηκαν σαν ανεπιθύμητα, πηγαίνοντας στο μενού Εργαλεία > Διαγραφή σημειωμένων μηνυμάτων ως ανεπιθύμητο στον φάκελο


Όλα τα spam emails που διαγράφονται με αυτόν τον τρόπο μεταφέρονται στον Κάδο.

Αυτόματα:
Έχουμε την δυνατότητα να ορίσουμε στον Thunderbird να μεταφέρει όλα τα ανεπιθύμητα email σε κάποιον από τους φακέλους. Πηγαίνοντας στο μενού
Εργαλεία > Επιλογές
ανοίγει ένα παράθυρο στο οποίο πατάμε το κουμπί ‘Ασφάλεια’.


Στο tab ‘Ανεπιθύμητη Αλληλογραφία’ τσεκάρουμε το ‘Όταν σημειώνεται ένα μήνυμα σαν ανεπιθύμητο’ και ακριβώς από κάτω έχουμε δύο επιλογές:

- Να μετακινείται στον φάκελο ‘Ανεπιθύμητα’ του λογαριασμού
Αν επιλέξουμε αυτήν την επιλογή τότε κάθε email που χαρακτηρίζεται σαν ανεπιθύμητο θα μεταφέρεται στον φάκελο στον οποίον έχουμε ορίσει να μεταφέρονται όλα τα ανεπιθύμητα email. Τον φάκελο των Ανεπιθύμητων τον ορίζουμε στις ρυθμίσεις λογαριασμού πηγαίνοντας στο μενού
Εργαλεία > Ρυθμίσεις λογαριασμού
Εμφανίζεται το παράθυρο Ρυθμίσεις λογαριασμών αλληλογραφίας  όπου από την αριστερή στήλη επιλέγουμε Ρυθμίσεις ανεπιθύμητων. Στο δεξί μέρος του παραθύρου τσεκάρουμε την επιλογή Μετακίνηση νέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων στο:. Ακριβώς από κάτω εμφανίζονται δύο πλαίσια. Πατώντας στο δεύτερο πλαίσιο αναδύεται ένα μενού με τα ονόματα όλων των φακέλων του Thunderbird (το πιο σύνηθες και λογικό είναι να επιλέξουμε τον Κάδο)




- Να διαγράφεται
Αν επιλέξουμε την επιλογή αυτή τότε κάθε email που χαρακτηρίζεται σαν ανεπιθύμητο θα διαγράφεται.

Προτεινόμενος τρόπος διαγραφής των ανεπιθύμητων email

Υπάρχει περίπτωση το Thunderbird να χαρακτηρίσει ένα κανονικό email σαν spam ενώ δεν είναι ή και το αντίθετο. Προτείνω να εντοπίζετε και να διαγράφετε τα spam με τον χειροκίνητο τρόπο που αναφέρθηκε παραπάνω. Έτσι μπορούμε να χαρακτηρίζουμε email που θεωρούμε ότι είναι spam και να αποχαρακτηρίζουμε αυτά που θεωρούμε ότι δεν είναι

Πηγές σχετικά με το spam

Νέα στο Διαδίκτυο: Μουλάρια που κουβαλούν λεφτά θα κάνουν παρέλαση το 2011
Ιστοσελίδες: http://www.no-spam.gr
Pin It